حوادث ترافیکی

کارشناس مسئول:دکتر سید تقی حیدری - دکتری آمار زیستی- عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت

معرفی موضوع :
 بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سانحه به رویدادی بدون سابقه گفته می شود که موجب آسیب قابل تشخیص شود.به طور کلی تخمین زده می شود که سالانه ششصد میلیون نفر در جهان دچار حوادثی می شوند که به نوعی به آنها آسیب وارد می سازد.در این میان سوانح رانندگی شایع ترین علت آسییب های جدی و کشنده در تمام سنین است.در مطالعه جهانی بیماری ها برآورد شده است که از بین همه انواع بیماری ها و آسیب ها در سال ۱۹۹۰، تصادفات رانندگی در ردیف نهم قرار داشته است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ به ردیف سوم ارتقا یابد.حوادث رانندگی سالانه موجب ۱۵-۱۰ میلیون مورد آسیب و ۷۰۰ هزار مورد مرگ می شود.
آمار جهانی در خصوص مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی ۲۰ مورد به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است.در حالی که در کشور ما این رقم به ۳۳ می رسد و به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه، ۲۹ قربانی در ایران ثبت می شود.در سال ۱۳۸۱ بیش از ۲۲ هزار ایرانی در اثر این حادثه ها جان باخته اند که ۴۰ درصد آنها عابران پیاده بوده اند.بر اساس آمار های رسمی هر ۲۶ دقیقه یک نفر در ایران جان خود را به علت بروز حوادث ترافیکی از دست می دهند.در سطح کشور روزانه ۶۲ نفر به دلیل حوادث ترافیکی از بین می روند. این میزان از ۱۹۱۰۰ نفر در سال ۱۳۷۹ به ۲۰۸۰۰ در سال ۱۳۸۰ افزایش یافته است.و میانگین سنی کشته شدگان ۳۵/۳ سال بوده است. علاوه بر موارد مرگ در سال ۱۳۷۹ حدود ۳۷۵۰۰۰ مورد بستری ناشی از حوادث ترافیکی در کشور رخ داده است.و در ایران حوادث رانندگی سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت ایجاد می کند.
۶ حقیقت کلیدی در مورد سوانح ترافیکی :
- در حدود ۱،۲۴۰،۰۰۰ نفر سالانه در نتیجه سوانح ترافیکی می میرند.
- حوادث ترافیکی علت اصلی مرگ و میر در گروه سنی ۲۹-۱۵ سال می باشد.
- ۹۱ درصد از مرگ و میر در جاده ها در کشور های با درآمد پایین و متوسط رخ می دهد.در حالی که این کشور ها حدود نیمی از وسایل نقلیه جهان را دارند.
- حدود نیمی از مرگ و میر ها در گروه های آسیب پذیر در جاده ها رخ می دهد که شامل عابرین پیاده، دوچرخه سوران و موتورسواران می باشد.
- بدون هیچ مداخله ای پیش بینی می شود حوادث ترافیکی عامل ۱/۹ میلیون نفر مرگ سالانه در جهان در سال ۲۰۲۰ باشد.
- تنها ۲۸ کشور به نمایندگی از ۴۱۶ میلیون نفر (۷ درصد جمعیت جهان) قوانین کافی که همه عوامل خطر(سرعت - نوشیدنی ها - کلاه ایمنی - کمربند ایمنی - صندلی ایمنی کودک ) سوانح ترافیکی را پوشش دهد در اختیار دارند.
 
 
 
 
 لینک های مرتبط :